Biologische producten verkopen onverpakt beter

biologischvoedsel3-1

Mensen zijn geneigd eerder biologische groente en fruit te kopen, wanneer die niet zijn verpakt. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningen University & Research Center en het Comité Biohandel van het GroentenFruit Huis. Consumenten begrijpen niet waarom biologische producten worden aangeboden in plastic verpakkingen.

Het onderzoek werd gedaan onder consumenten in een virtuele supermarkt. Het aantal consumenten dat bereid was biologische producten te kopen steeg met 20%, wanneer dit product onverpakt in de winkel lag. Daarnaast werd de test ook uitgevoerd in de praktijk bij Hoogvliet Supermarkten, en ook hier bleek dat de verkoop van producten steeg wanneer deze niet waren verpakt.

Geen verrassing

Hoogvliet is niet erg verrast door de onderzoeksresultaten. Ed van Venrooij, category manager bij Hoogvliet, zegt hierover in een persbericht: “De resultaten zijn voor ons zeer herkenbaar, wij hebben al meerdere biologische groente en fruit gewijzigd naar onverpakt en zullen daar in de toekomst ook mee doorgaan.” In de praktijk betekent dit dat verpakking vervallen, en de producten bijvoorbeeld een sticker krijgen waarop staat dat het om een biologisch product gaat.

Biologisch en bewust eten wordt steeds populairder in Nederland. En ook steeds meer supermarktketens worden zich bewust van de markt voor biologische producten. Albert Heijn opende onlangs een puur biologische pop-up store, en Jumbo komt dit voorjaar ook met een eigen merk biologische producten.

Dit soort verpakkingen zullen we dus in de toekomst steeds minder zien.

verpakking-biologische-komkommer-522x391