Steeds meer biologisch in 2015

Steeds meer Nederlanders gaan op zoek naar een gezonde en milieuvriendelijke levensstijl. De hype rond superfoods zit op het hoogtepunt, en onlangs opende Albert Heijn een puur biologische pop-up store. Wat kunnen we nog meer verwachten in 2015?

De verwachting is dat in 2015 steeds meer mensen milieubewust willen gaan eten en kopen. Consumenten kiezen in de winkel steeds vaker voor biologische producten, en Albert Heijn heeft daar dus een markt in gevonden. Ook Jumbo zal dit voorjaar nog met een eigen biologisch merk komen. En dat niet alleen, want zelf groente verbouwen in je achtertuin of op het balkon wordt ook populairder. Denk aan de televisieprogramma’s als ‘Van Hollandse bodem’ (EO) en ‘De volkstuin’ (24Kitchen), en de moestuintjes die je kon sparen bij Albert Heijn.

Maar niet alleen consumenten vinden het belangrijk te weten waar hun product vandaan komt. De overheid is hier ook mee bezig. Omdat het biologische bedrijfsleven nog altijd niet goed genoeg aansluit bij de topsectoren, wordt in 2015 extra geïnvesteerd in onderzoek naar biologische productie. Bovendien is onlangs de app Questionmark verschenen, waarbij consumenten kunnen checken hoe duurzaam een product is. Deze app zal in 2015 veel gaan bijdragen op het gebied van biologisch inkopen doen door consumenten, en de bewustwording rondom biologisch eten.

Kortom: de producenten die achterblijven zullen geen goede zaken doen in 2015. Met meer keuze op het gebied van biologisch eten zal ook de markt groeien, en dat is goed nieuws voor het milieu!

Tags: ,